Osnovali smo tvrtku s 19 godina u želji da izgradimo nešto dobro i uspješno

Ovaj tekst je objavljen 3.9.2012. u Poslovnom dnevniku, doduše pod dosta drukčijim naslovom.

Rani počeci

Moj kolega i suosnivač Infinuma (tvrtke za dizajn i razvoj mobilnih i web rješenja koju vodimo već 8 godina) Matej Špoler i ja upoznali smo se u srednjoj školi u Karlovcu. Oboje smo voljeli stvarati nove stvari, koje su igrom slučaja bile vezane uz tehnologiju. Bilo je tu svega, od softvera za PC, mobitele i web, pa do pomalo avangardnih projekata. Sjećam se kada je Matej za svoje računalo izgradio vodeno hlađenje kako bi optimizirao proces hlađenja računala, a ja sam u prtljažnik svojeg prvog automobila ugradio računalo da uvijek imam veliku kolekciju glazbe sa sobom.

Informatička natjecanja

U srednjoj školi sudjelovali smo na natjecanjima iz programiranja uz pomoć tadašnjeg mentora i današnjeg prijatelja, Slaven Lulića. Natjecati ste se mogli tako da rješavate programske (uglavnom algoritamske) zadatke ili da sudjelujete u nečemu što se naziva "Smotra radova".

Smotra radova je koncept informatičkog natjecanja koje uključuje razvoj softvera koji rješava neki konkretan problem. Takav razvoj uključuje elemente poput dizajna, projektiranja arhitekture softvera, programiranje svih dijelova softvera, izradu dokumentacije i na kraju prezentaciju pred komisijom koja ocjenjuje projekt.

S obzirom na to da smo znali da smo puno bolji u izvedbi konkretnih projekata, nego u rješavanju apstraktnih algoritamskih problema, držali smo se onoga u čemu smo dobri i tako kao klinci od 15-17 godina par godina zaredom osvojili nagrade na državnim natjecanjima.

Sales pitch

Obično bi Špoler isprogramirao većinu projekta sam. Ja sam pisao dokumentaciju koju je bilo potrebno poslati uz projekt. Nije mi bilo jasno zašto to moram raditi, ali napravio sam to najbolje što sam mogao, trudio se da jednostavno i atraktivno objasnim prednosti projekta i inovativne elemente te da impresioniram onoga tko to čita.

Tada se to zvalo dokumentacija, a kasnije sam shvatio da taj skup od 30-40 stranica prezentacije našeg softvera, njegovih mogućnosti i prednosti nije nikakva dokumentacija. Ja nisam pisao dokumentaciju - ja sam radio sales pitch.

Prve prodaje

Posljednji takav projekt bio je mobyMAP - brzo i atraktivno rješenje za prikaz karti gradova na mobilnim telefonima. Tada nije bilo boljih rješenja od našeg na tržištu, pa smo odlučili pokušati to kapitalizirati. Jednostavno je rješenje bilo predobro da ostane na razini srednjoškolskog projekta, a i svidio nam se izazov.

Iako, nije nam to bila prva stvar koju smo prodali (mislim da smo prvi softver nekome prodali sa 16 godina),bio nam je to prvi veći zalogaj i nismo bili sigurni kako će ići, ali odlučili smo svejedno probati.

FER

Oboje smo upisali FER jer smo smatrali da je važno završiti fakultet. Ne znam iskreno zašto smo to mislili, ali pokazalo se dobrim, pa se te mantre držim i danas. Na prvoj godini faksa uspjeli smo ugovoriti posao s velikim domaćim telekom operaterom, a negdje u isto vrijeme ostvarili i prvu veću prodaju - za 6000 dolara (tadašnjih 30.000 kn) smo prodali licencu kompaniji iz Malezije.

Ne moram ni spominjati da smo imali 18-19 godina, i 30.000 kn nam se činilo kao iznimno puno novaca tada. Razmišljali smo što da radimo s tim novcima. Potrošimo ih na teške žene i laku drogu ili možda s tim možemo nešto bolje? Odlučili smo osnovati tvrtku i pokušati od tih 30.000 kn napraviti 30 milijuna?

Dečki

Neću reći da nas je okolina u potpunosti shvaćala. Imali smo 19 godina i vodili svoju tvrtku, studirali smo i paralelno radili, ali nismo vozili viličar na Jankomiru. Proizvodili smo svoj softver, ali nismo se bavili integracijom tuđeg, instalacijom ili preprodajom licenca softvera stranih kompanija.

Posao smo obavljali od svuda, a mahom najviše iz KSET-a. Internet je bio brz, muzika dobra, a cuga jeftina. Pronašli smo par lukrativnih poslovnih niša, i tada već, za studente, zarađivali pristojne novce.

Ubrzani rast

Tako smo radili dalje tijekom cijelog studija, nalazili nove klijente, suradnike i partnere. Razvijali smo znanje i vještine nas, ali i naših suradnika. Tko god je radio s nama naučio je puno.

Nakon završetka faksa, odlučili smo da je vrijeme da počnemo još ozbiljnije raditi. Timu se aktivno pridružuju Nikola Kapraljević, Josip Bišćan i Tamara Momčilović koji danas čine okosnicu Infinuma. Iznajmljujemo prvi ured od 27m2. Osvojili smo internacionalnu nagradu u vrijednosti $100.000 od Samsunga. Nakon 9 mjeseci selimo se u veći ured - od 100m2. Nakon 12 mjeseci opet se selimo, ovoga puta u ured veličine 220m2 gdje smo smješteni i danas.

Rastemo cijelo vrijeme, sada nas je 22, većinom developeri i dizajneri organizirani u tehnološki specijalizirane timove.

Investicije

Često me pitaju kako to da nismo nikada tražili ni uzeli investiciju. Iskreno, kada smo mi započinjali, nismo ni znali uopće što su to investicije. VC fondovi, seed fondovi, poslovni anđeli...toga ničeg nije bilo. Tako da smo se mi snalazili uglavnom kako smo znali - zaradili smo novce, investirali ih natrag u tvrtku, zaradili još, pa investirali opet natrag u tvrtku. Amerikanci to zovu bootstrapping, a mi to zovemo - svakodnevno poslovanje.

Bootstrapping nam je dobro došao jer nas je natjerao da postanemo dobri u prodaji i tržišnom funkcioniranju.

Specijalizacija

Vremenom smo se specijalizirali za rješavanja problema velikih kompanija orijentiranih prema njihovim korisnicima. To bi značilo da nam se obraćaju banke, telekomi ili veliki brandovi koji trebaju mobilne ili web aplikacije koji će koristiti njihovi korisnici. Takav softver mora biti kvalitetan, lijep, brz i funkcionalan i uspjeli smo si etablirati ime kao tvrtka koja pruža baš to.

Razvili smo najbolje rješenje za mobilno bankarstvo u regiji. Imamo najpopularniju mobilnu aplikaciju za neki medij u Hrvatskoj. Naša aplikacija za pomoć u prometu je nedavno probila 100.000 downloada, a naš softver se koristi na 40 najvećih brodova za krstarenja na svijetu. Produciramo i održavamo softver za najveći telekom u Irskoj. S našom mobilnom aplikacijom tisuće ljudi svaki dan naručuju taxi u New Yorku. Ovo su samo neki od klijenata i problema koje mi rješavamo.

Kvaliteta je najvažnija

Prosjek starosti nam je 25-26 godina i nekad mi je to bio problem reći klijentu, obzirom koliko smo mladi bili. Danas to kažem s ponosom, dok pokazujem referentnu listu projekata koje smo radili i prezentiram našu ekspertizu, što znamo i možemo. Vremena su se promijenila, i mladi ljudi mogu raditi čuda, pogotovo na polju tehnologije.

Sve je ovo rezultat truda, znanja, snalažljivosti i ponešto pameti. Uz pametne ljude i dobar tim čuda postaju stvarno i ja sam jako ponosan na Infinum kakav je danas.

Rezultati natječaja za dizajnera

Obzirom da novi Infinum site se više ne bavi lokalnim temama, a ovaj tekst je podignuo dosta veliku prašinu, odlučio sam ga sačuvati ovdje za buduće naraštaje.

Ovaj tekst je uslijedilo puno raznoraznih negativnih komentara koji su eskalirali gotovo do osobne razine ("sigurno ti je stric kupio firmu", "tko je ovaj balavac da nas uči nešto o dizajnu" i slično).

Tekst je također doživio i puno pozitivnih komentara na domaćoj sceni od poslodavaca koji se susreću s ovakvim i sličnim problemima kad zapošljavaju nekoga.

Završio je natječaj za radno mjesto dizajnera. Prije svega htio bih zahvaliti svima na prijavama i radovima koje su poslali.

Ovoga nam je puta to bio posebno zanimljiv izazov jer smo tražili od ljudi da riješe određeni zadatak (dakle nešto konkretno naprave) kako bi se kvalificirali za posao.

S obzirom na to da mislim kako je ljudima korisno da dobiju povratne informacije o svojem radu malo ću komentirati natječaj, prijave i radove.

Koga smo tražili?

Tražili smo osobu za poziciju grafičkog (mobile) designera. S obzirom na relativno nerazvijeno tržište mobile designa u Hrvatskoj, nismo očekivali osobe s hrpom iskustva u mobile designu (iako je bilo i nekoliko takvih ljudi), ali dobili smo dosta ljudi s iskustvom u web designu.

Osim tehničkih kompetencija, tražili smo nekoga s kim mislimo da možemo ugodno surađivati te za koga smatramo da će voljeti raditi taj posao.

Kakve su bile prijave?

Ukupno smo imali oko 170 prijava. Osobe koje nisu poslale rješenje zadatka nismo uopće razmatrali. Natječaj za posao smo objavili:

Primijetio sam par tipova ljudi koji su se prijavljivali za posao dizajnera pa je možda interesantno to komentirati.

Print/product designer

Osobe koje se bave klasičnim print dizajnom, dakle oglasi, brošure, jumbo plakati, nešto product dizajna (ambalaže i slično).

Old school designeri

Slično kao prethodna kategorija, ali se valjda toliko dugo bave tim poslom da nisu uopće u tijeku sa suvremenim dizajnom. 

Web developeri

Osobe koje su se bavile developmentom, pa su silom prilika krenuli u dizajn vode.

Općenito, kad smo zapošljavali dizajnera, bilo nam je teško iskomunicirati da ne tražimo nekoga tko će programirati, nego tko će se baviti vizualnim aspektom posla, eventualno nešto poslajsati s vremena na vrijeme.

Web dizajneri

Osobe koje su se bavile grafičkim dizajnom, pokazale su se dosta kompetentnim za ovaj posao.

Mobile dizajneri

Iako u manjini, bilo je par osoba s postojećim iskustvom u dizajnu mobilnih aplikacija.

Ilustratori

Osobe koje su posebno nadarene za ilustriranje, od formalnog obrazovanja najčešće su pohađali Akademiju. Praksa je pokazala da im talenti obično leže u ilustraciji, kreiranju logotipa i sličnom, a možda manje u samom aspektu web/grafičkog dizajna.

Kakvi su bili radovi?

Zbilja sam pregledao svih 170 radova, i oni su mi poslužili kao temeljni kriterij pozivam li nekoga na daljnji razgovor. To znači da ako ste među onih 15-20 ljudi koje smo pozvali na intervju - kvalitetno ste riješili zadatak. Evo i par savjeta vezano uz radove:

Proučite moderne tehnike dizajna

Ne možete dizajnirati stvari kao da je 2001., a kamoli 1991. Ovdje pričam o prevelikom korištenju drop shadowa, bevela, embossa, ružnih ferlaufova i općenito kičastom i nečitljivom dizajnu koji nije u skladu s onim što se danas očekuje od modernih web/mobile proizvoda.

Proučite mobile design

To znači uglavnom design patterne i user interface paradigme. Appleov Human Interface guidelines je vjerojatno prvo štivo, ali ima puno literature na tu temu na internetu. Followajte dobre designere na twitteru i gledajte što oni rade. Dribble je isto dobar izvor inspiracije.

Proučite popularne aplikacije

Kako funkcioniraju, kako izgledaju, slijede li postojeće UI paradigme ili stvaraju nove.

Mobile design nije web/print design

To znači da možete puno manju količinu sadržaja postaviti na ekran, bez obzira na ekstremno veliku rezoluciju koju recimo ima iPhone retina screen. Dobar dio poslanih radova postane potpuno nečitljiv ili neupotrebljiv kad se stavi na mobilni uređaj.

Shvatite brief

Dosta ljudi riješilo je zadatak kao da rade mobilnu igru s Karting tematikom, a ne aplikaciju za poslovni objekt - "Karting Centar Karlovac. Briefovi (u bilo kojim obliku) osnovni su dio ovog posla, i vrlo je bitno da ih naučite razumijevati.

Prijavljivanje na posao

Par savjeta vezano uz proces prijavljivanja na posao (bilo gdje, ne samo kod nas) koje moram napisati nakon čitanja ovoliko prijava:

  • Nemojte me zvati na telefon i pitati trebate li poslati file u otvorenom formatu i zašto baš to trebate. Ostavlja dojam vas kao neozbiljnog jer niste se ni prijavili za posao, a već ste nešto sumnjičavi. Ako je već potrebno objašnjavati - tražili smo otvoreni format da vidimo koliko je dizajner uredan i kako slaže elemente u layere.
  • Nemojte slati velike fajlove u mailu - često ne prođu takvi mailovi
  • Nemojte slati fajlove na nekakvom bezveznom file sharing servisu. Pa onda moram kopati za download button između hrpe buttona koji mi žele uvaliti neki spyware ili virus. Koristite Dropbox(koji bi inače trebali koristiti), besplatan je do dovoljne količine GB te ima mogućnost slanja public linkova
  • Naučite razliku između briefa i designa/odgovora na brief.Doslovno je nekoliko ljudi poslalo rezultat natječaja koji su nazivali Briefom. Ukratko - Brief je ono što mi damo vama - Design brief. Vi nama dajete odgovor na Brief.
  • Gotovo svaki drugi dizajner koji nam se prijavio je nepismen.Pod time mislim na apsolutno sve - gramatiku, pravopis, tipfelere (u dizajnu, u prijavama, u portfoliu, itd.). Ne ostavlja odličan dojam
  • Nemojte pisati žalopojke kako vas nitko neće, kako vam je teško u životu, kako vas nitko neće zaposliti, kako je ovo loša država, kako nemate sreće itd., a pritome recimo uopće ne riješite zadatak koji je bio preduvjet za natječaj (da, ima i takvih)
  • Biti ću iskren - pismo preporuke od bivšeg poslodavca mi ne znači puno (možda drugim tvrtkama znači, ne ulazim u to). Ako poznajem vašeg poslodavca i vjerujem mu, nazvat ću ga osobno na mobitel da vidim što kaže za vas. S obzirom na to da znam da se uglavnom te preporuke pišu svima - ako ne poznajem dotičnog poslodavca, mogao vam je i Ivo Josipović napisati pismo preporuke.
  • Ako ste studirali 8-9 godina (dakle 2x dulje nego je standardni studij), obavezno u CV-u objasnite zašto vam je studij tako dugo trajao. Možda samo ja na to tako gledam, ali meni to općenito ostavlja negativan dojam ako vam je studij trajao dvostruko više nego što bi trebao. Ako ste recimo radili nešto za vrijeme studija, obavezno to navedite tamo čisto da to opravdate.
  • Probajte zapamtiti ime firme gdje se prijavljujete. Dakle nije Infinitum ili Infinium. Isto kao što ćete se truditi da zapamtite ime djevojci na prvom spoju te ako se zove Mirjana nećete ju nazvati Marijana, slična je situacija i ovdje.
  • Uvrstite sve svoje kvalitetne radove u portfolio. Dobar dio ljudi zbog određenog razloga (neorganiziranost ili ne znam ni ja što) ne uvrsti sve svoje radove, pa ih naknadno otkrijemo nekako i čudimo se zašto to nisu stavili u portfolio.

Pohvale

Par pohvala ljudima:

  • svaka čast ljudima koji su napravili promotivni video uz prijavu
  • svaka čast ljudima koji su napravili konceptualni PDF gdje su detaljnije objasnili svoju viziju aplikacije
  • svaka čast ljudima koji su pohvatali mobile design iako im je ovo prvi mobile design projekt
  • svaka čast ljudima koji su bez dodatnih inputa pohvatali stil karting aplikacije, dakle koristili crvenu boju, racing elemente, ali opet decentno i da ne vrišti na sve strane

Koga smo zaposlili?

Nakon dosta mudrovanja, zaposlili smo Darka Škulja na poziciji grafičkog dizajnera. Također, kroz natječaj upoznali smo Ivana Bjelajca koji će kao student/praktikant dizajna doći raditi kod nas.

Kroz ovaj natječaj upoznali smo i Jelenu Stupar koja nas je impresionirala kvalitetom ilustracija te će ona raditi s nama na ilustracijama za neke projekte na kojima trenutno radimo.

Zaključak

Ima ljudi koji su za ovaj naš zadatak uložili 5 sati, ima ljudi koji su uložili 5 dana. Od 170 prijavljenih, samo par njih je dobilo posao, dok ostali nisu.

Gledajući pesimistično, moglo bi se reći da je to bačen trud, ali ja smatram da nije. Kad razmislim koliko sam stvari u životu radio besplatno, za svoju zabavu ili samo da nešto naučim, rekao bih da sam bio lud.

Ja to gledam da je ovim natječajem 170 ljudi dobilo neko radno iskustvo dizajniranja mobilne aplikacije, dobilo je znanje koje su možda trebali steći sami ili na faksu, dobili su materijal koji mogu staviti u svoj CV (sva prava na radove ostaju kandidatima) i možda su se zainteresirali za novo područje rada.

[PRESS RELEASE] Infinum pokreće novi portal za grupnu kupnju

Ovaj tekst je objavljen na Infinum blogu, 07.02.2011. Obzirom da novi Infinum site se više ne bavi lokalnim temama, sačuvan je ovdje za buduće naraštaje.

Informatička tvrtka drastično mijenja poslovni model

Infinum pokreće “Jako volim grupno”, novi portal za grupnju kupnju 

[PRESS RELEASE] Zagreb, 07.veljače 2011. - Informatička tvrtka Infinum, poznata po osvojenim brojnim nagradama na natjecanjima za izradu mobilnih aplikacija, uključujući i $100.000 na Samsung bada Global Developer Challengeu, odlučila je investirati u razvoj novog portala za grupnu kupnju u Hrvatskoj. Novi portal zvati će se “Jako volim grupno” te će ciljati na prilično siromašno tržište grupne kupovine u Hrvatskoj. 

jako_volim_grupno_blog.jpeg

“Smatramo da tržište stranica za grupni popust nije dovoljno iskorišteno u Hrvatskoj. Jedva da ima 15 identičnih servisa koji to rade i koji jednostavno ne mogu pokriti tu veliku potrebu za povoljnim tajlandskim masažama, jeftinim ugradnjama noktiju ili šišanjem pasa.” rekao je Tomislav Car, direktor tvrtke Infinum.

Kao odgovor na pitanje kako Infinum planira diferencirati svoj proizvod od drugih portala za grupnu kupnju u Hrvatskoj, Car kaže: “Portal ‘Jako volim grupno’ nuditi će popuste od 100-140%, dakle zapravo će vraćati novac svima koji kupe nešto, što je morate priznati prilično inovativan koncept.”

Infinum, koji je do sada bio prepoznatljiv po izradi mobilnih aplikacija za sve mobilne platforme, zajedno s ovim potezom će u potpunosti prestati s razvojem mobilnih aplikacija te sve resurse svojih programera i dizajnera prebaciti u grupnu kupovinu u Hrvatskoj.

“Mobilne aplikacije su prošlost i nikome više nisu zanimljive. Istina je da svjetski trendovi i analize kažu da će tržište mobilnih aplikacija porasti 11 puta do 2014.godine ali tko zna tko je to napisao, navodno da ni Appleu ne ide baš dobro” - kao zaključak kaže Car.